A középkor utolsó századaiban Itália földjén bontakozott ki az újkor első
nagy művészeti stílusa, a reneszánsz, mely egész napjainkig meghatározta az
európai képzőművészet útját.
A reneszánsz az olasz rinascimento francia változatából (renaissance)
képzett kifejezés, jelentése: újjászületés. A műveikre büszke olaszok
nevezték el így korukat, melynek műveltségét magasabbnak tartották, mint a
letűnőben lévő, általuk lenézett és barbárnak titulált középkorét. Írók és
művészek elmélyülten tanulmányozták az újra felfedezett ókori görög és
római alkotásokat, és azon igyekeztek, hogy hátat fordítva a sötét
középkornak, testben és lélekben újjászületve ők legyenek az antik
kultúra folytatói, továbbfejlesztői.
Az ősreneszánsz lerakta a későbbi igazi reneszánsz alapjait. Ez az időszak
azért volt fontos, mert minőségien javított a latin írásbeliségen, szóbeliségen és
tanításon, ami így már nem csak a papság közös (vagy szent) nyelve lett. A tudós és
művelt emberek száma egyre nőtt, így mind több kézirat került ki a szerzetesi
másolóhelységekből és a városi, világi tulajdonban lévő központokból. A kódexekből és
kéziratokból ismert iniciálékat felhasználták a templomi freskófestők,
színesablaküveg-készítő mesterek, szobrászok, kőművesek és minden más
kézművesek, akik részt vettek a XII. század elején elkezdett hatalmas
építő-, újjáépítő programban, amelynek során a román stílusú templomok és
katedrálisok ezreit gótikussá alakították át.
Időközben új tudósok is összegyűltek és megalapították a későbbi egyetemnek
nevezett létesítményeket, amelyek az érseki iskolák és kolostori oktatási
központok kibővítéseként és összeolvasztása következtében születtek meg.
Az egyre nagyobb mennyiségben gyártott olcsó papír nagy szerepet játszott
abban, hogy a mozgatható betűkkel történő nyomtatás feltalálása a reneszánsz
meghatározó jelentőségű eseményévé váljon. A könyvnyomtatásban alkalmazható
betűket két mainzi aranyműves, Johann Gutenberg és Johann Fust találták fel
1446-48 között. Ennél fogva eme német találmány meglehetősen aláássa az
itáliai reneszánsz elnevezést. Bár nem Itáliában honosodott meg a
nyomdászat, hamarosan Itália állt az első helyen az új technika
elsajátításában. Ipari forradalomnak is beálló változást idézett elő
a nyomtatás elterjedésének gyorsasága, az előállítás minősége és
mennyisége, valamint a rendkívüli gépészeti ötletesség.
A reneszánsznak nevezett időszak hátterében az emberiség történetében eddig
nem tapasztalt gazdasági növekedés, a jólét általánossá válása és olyan
társadalmi felemelkedés állt, mely elképesztő forradalmat hajtott végre a
nyomtatott és terjesztett szó tekintetében.
A reneszánsz talaján kibontakozó hatalmas arányú világnézeti átalakulás és
kulturális mozgalom irodalmi kifejeződése a humanista irodalom. A humanisták
számára a középkori egyetemen lévő hét szabad művészet egyáltalán nem volt
fontos - számukra öt tárgynak volt nagy jelentősége: grammatika, retorika,
költészet, erkölcstan, történelem. Hevesen ellenezték az egyetemek
tananyagát, okkal látták eredménytelennek, időpocsékolásnak a hosszú
tanulmányi időt. A humanista műveltség szeretetének lényege a tanulmányok
során kialakult barátság képzete volt, valamint az is jellemző volt a
humanizmusra, hogy egyforma figyelmet szentelt a férfiak és nők oktatásának.
A humanista irodalom előfutára Dante volt, legnagyobb képviselői Petrarca,
Boccaccio. Késői virágzását Angliában Shakespeare drámaírói munkásságában
érte el. A magyarországi humanizmus központja Mátyás udvara volt; Janus
Pannonius költészete, Marzio Galeotto, Antonio Bonfini munkássága
jelentették első fénykorát.
A reneszánsz szobrászat Firenzében virágzott legnagyobb mértékben, mely már
akkor a leggazdagabb és leginkább művészetkedvelő itáliai város volt. A
szobrászoktól elvárták, hogy mészkővel, carrarai márvánnyal, drágakövekkel,
féldrágakövekkel, mindenféle kövekkel tudjanak dolgozni, aranytól a rézig
bármilyen felhevített érccel tudjon bánni, rézötvözetekkel és bronzzal is.
Az antik szobrászat még a középkor után is körülvette őket: törött római
szobrok karjai, lábai, fejei ott voltak körülöttük igen nagy számban. A
művészek tanulmányozták és másolták ezeket a régi darabokat, de az antik
szobrok restaurálását és új részek faragását megalázónak tartották, így
azokat nem vállalták a szobrászat jelentős alakjai Donatello, Michelangelo,
Cellini és Pisano voltak.
Az építészetben a reneszánsz természetes jelenség volt, Itália lényéből
fakadt. Firenze vagy bármely más itáliai város állampolgára számára az
építészet vizuális szempontból sokkal fontosabb volt más művészeti ágaknál.
Franciaországban, Angliában, Németországban és Spanyolországban a román
stílusból fejlődött ki a gótika, azonban ez a szellem az olaszokra nem
hatott, észszerűtlennek tartották. A firenzei San Marco kolostorban
Michelozzo megépítette az első reneszánsz könyvtárat: egy hosszú, elegáns
termet kizárólag könyvek elhelyezésére és kiállítására tervezett. Az
építészet koronás fője mégsem Firenzében van, ahonnan a reneszánsz építészet
kiindult, hanem a római Szent Péter-bazilika az, amelyhez fogható épületet
sehol sem találunk, ráadásul építészeti története is igencsak
bonyolult. Bramante készítette az első tervrajzot, amelyet halála után
többen módosítottak. Amikor azonban Michelangelót bízták meg az építkezés
vezetésével Bramante elképzeléseihez tért vissza, így a jelenlegi templom
lényegében az ő kettőjük műve.
Itáliában Velence volt az a város, amely lassan fogadta be a reneszánszt,
hiszen ösztönösen gótikus város volt. Konstantinápoly 1453-as eleste növelte
Velence virágzását, egyre több pénzt áldoztak a gyarapodásra. Számos új
épületet alkottak: a Szent Márk Könyvtárat, a Palazzo Dolfinit, a Scuola
Grandét, valamint pályázatot írtak ki egy új híd megtervezésére is, ami
később a Ponte di Rialto nevet kapta.
A reneszánsz korában a festészet története is kalandos volt: több
száz zseniális festőt ölel fel, akik csaknem háromszáz éven át egy
földrajzilag nagy kiterjedésű területen alkottak. A festők szemükkel és
agyukkal a látható világot elemezték, s amit láttak, egy kétdimenziós
felületre helyezték át. A fejlődés e korszakos művei templomokban láthatók,
mint például Cimabue falfestményei az assisi San Francesco felső
templomában, Giotto művei a padovai Arena-kápolnában, a firenzei Santa Croce
Bardi- és Peruzzi-kápolnáiban. A freskófestészetnek azonban rendkívül sok
hátránya volt; hosszú ideig tartott az előkészítés, majd gyorsan kellett
dolgozni. Az olajfestés Németalföldön honosult meg, így igen lassan jutott
el Itáliába, és időbe telt még általánosan elterjedt, holott sokkal jobb
minőségű volt, mint a tempera, amit addig használtak. A korszak
legjelentősebb festői Leonardo da Vinci, Raffaello és Michelangelo voltak,
akiket a reneszánsz virágkorának isteni triumvirátusának is neveztek.
A reneszánsz eszméi és változatai Itálián belül eleinte lassan terjedtek,
Itálián kívül pedig még lassabban. Az északi gondolkodás- és látásmód
számára a gótikus stílusirányzat volt a mindennapi jelenség az életükben,
amely így változtathatatlannak tűnt. A Habsburgok hatalmának növekedése is
jelentős szerepet játszott a reneszánsz terjedésében. A XV. századra Közép-
és Kelet-Európába is elértek az itáliai eszmék. Itálián kívül Magyarországon
is megjelentek a reneszánsz stílusú épületek. Corvin Mátyás magyar király az
antik értékek lelkes híve volt. Az esztergomi bazilikában lévő
Bakócz-kápolna (1506) a reneszánsz virágkorának Itálián kívül az egyik
legkáprázatosabb emléke. 1525-ben, mikor a németek lettek Itália urai, a
reneszánsz virágkorának vége szakadt, fél évszázadon át képtelen volt talpra
állni a római kulturális helyzet. Mialatt Franciaország, Németország,
Németalföld, Spanyolország, sőt még Anglia is kulturális önbizalomra tett
szert, Itália elvesztette az abszolút uralmat a művészet terén. Az 1520-as
évek eseményeire egyre nagyobb hatást kifejtő reformáció eredete összetett, de
a reneszánsz mindenképpen szerepet játszott benne, megteremtette a reformáció alapjait.
|