Mátyás művészet iránti szeretete gyermekkoráig nyúlik vissza. Apja, a nagy
kormányzó, kolostorokat és templomokat emeltetett. Mátyás nevelését a mecénás
főpap, Vitéz János irányította, az ifjú érdeklődését a humanizmus felé
terelte. Mátyás korán felismerte, hogy a művészet a hatalom legnemesebb
kifejezője, a halhatatlanság megőrzője. Művészi szín- és pompaszeretete
különösen a nagy ünnepélyek, felvonulások rendezésében bontakozott ki
királyi fényben. Koronázása (1464), bécsi látogatása (1470), a boroszlói
királytalálkozó (1474), az esküvői ünnepségek (1476), az olmützi
királytalálkozó (1479), a bécsi bevonulás (1485), az iglani királytalálkozó
(1486), a bécsújhelyi bevonulás és seregszemle (1487) mind megnyilatkozása
volt művészi rendezésének.
Mátyásnak rendkívül nagy volt a gyűjtőszenvedélye is: örömmel fogadta a
szobrokat, festményeket, ferrarai maszkokat, pompás kristályedényeket és
szép fegyvereket, az olasz kézművesség remekeit. A könyvgyűjtésben
személyesen vett részt, kijelölte, mely irodalmi műveket szeretné
lemásoltatni Firenzében. Mátyás legszemélyesebb és legnagyobb mecénási tette
a könyvtár, a Bibliotheca megalapítása volt. A főnemesek díszes kódexekkel kedveskedtek a királynak,
majd Janus Pannonius követként is hozott kódexeket, Mátyás pedig egyre több
könyvet akart megszerezni. A könyvtár anyagának összegyűjtésében páratlan
és nagyszabású szervezőnek mutatkozott, követei mindenütt megjelentek, még
Görögországból és Keletről is hoztak kéziratokat. A nagy gonddal és
áldozatokkal gyűjtött könyvtár szorosan Mátyás szívéhez nőtt, de nem
csupán a saját céljait kielégítő gyűjteménynek, inkább közintézménynek tekintette azt.
Mátyás számára az építkezés ugyanolyan egyenrangú szerepet töltött be, mint
a könyvgyűjtés. Szenvedélyes építkezési hajlamával ismét az olasz reneszánsz
fejedelmek lelkivilágával mutat rokon vonásokat, akik mindig nagy súlyt
helyeztek a monumentális építkezésre, mivel ebben a hatalom kifejezését, az
egyéni dicsőség és halhatatlanság utáni vágy beszédes jelképét látták. Már
uralkodása első éveiben olasz mestereket hívott udvarába és megkezdte
királyi székhelyének átépítését, átalakítását, emellett sarkallta,
ösztönözte az ország lakosságának minden rétegét, hogy az országot újítsák
és szépítsék meg.
Mátyás legjelentősebb, leghatalmasabb, legismertebb alkotása a budai
várpalota kiépítése volt. A palotát két és fél évszázadon át építették, az
Anjouktól Zápolyai Jánosig, több kor és mecénás alkotása, így nehéz megtudni,
mely rész illeti Mátyást. A budai palota nyomán alakult ki a magyar
reneszánsz homlokzattípus, mely csupán a gótikus ablakokat cserélte fel
egyszerűen profilált reneszánsz ablakkeretekkel, a falfelületet azonban
érintetlenül hagyta, falpillér-tagolást nem alkalmazott. A várhoz csatlakozó
kert és annak épületei is reneszánsz szempontok szerint épültek. A
reneszánsz kertművészet újításai és ismétlődő elemei is megtalálhatók
voltak, mint különféle formákra nyírott bokrok, ültetett fákból kialakított
labirintus, kavicsos utak, tornyos pavilonok, különleges fákkal beültetett
ligetek, halastavak, és nem hiányoztak az illatos virágok, rózsák, violák és
keleti virágok sem.
A többi építkezésében hasonló célzatok, stílusirányzatok tükröződnek. Mátyás
folytatta a várak építését Vajdahunyadon, Diósgyőrött, Pozsonyban, Kőszegen.
Építkezései teljesen reneszánsz stílusban épültek, mint a nyéki, budai,
pesti villái, valamint komáromi, tatai és visegrádi palotái. A villa- és
palotaépítkezésbe utóbb Beatrix is bekapcsolódott, bár ő nem volt nagy építő
királyné. Mátyás egyházi építkezései mindvégig gótikus stílusban folytak.
Egyházi építészeti alkotások: vajdahunyadi ferences templom, óbudai
Fehéregyháza, kolozsvári ferences templom és a székesfehérvári bazilika.
Az 1480-as évek elején kezdett Mátyás a székesfehérvári királyi bazilika
átépítéséhez. Mátyás nagy célja megvalósítására törekedett, a templom
megnagyobbítására, nagyarányú kibővítésére. Építkezéseinek
alapfalmaradványait, a nyolcszög három oldalával záródó gótikus szentélyt
1874-ben Henszlmann Imre megtalálta, azonban tévesen sírkápolnának nevezte,
és utána kutatók sora szintén. Mátyás nagyszerű terve az ősi királyi bazilika megújítása,
megnagyobbítása volt, és annak főhelyén, a gyönyörű, új szentélyben hatalmas síremléket kívánt
állítani, ugyanis a király és a királyné ezt a szentélyt választották ki maguknak temetkezési
helyül. Mátyás nagyszabású székesfehérvári építkezései a kortársakra mély hatást gyakoroltak,
a humanisták nem győzték magasztalni érte.
Mátyás építőtevékenységében egészen új, eddig ismeretlen ágat képviselnek az
erősen modern szellemű, kulturális építkezései, az egyetemek. Pozsonyban
1465-ben, Budán pedig 1475-ben alapított effajta oktatási intézményeket.
Mátyás udvarának képei túlnyomórészt megsemmisültek, így nehéz a
rekonstruálás. A király egész uralkodása alatt foglalkoztatta a hazai
festőket; tőlük származnak a vajdahunyadi falfestmények, az ún.
Mátyás-loggia freskói, gótikus falfestménymaradványok Budán és Visegrádon.
Az olasz festészettel Janus Pannonius ismertette meg a királyt. Mátyásra
mély benyomást tettek az olasz mesterek, Mantegna, Botticelli, Leonardo. A
budai várban is több olasz festő dolgozott, többek közt arcképfestők is.
A miniatúrafestészet termékei rendkívül gazdagok; címereslevelek, kódexek,
hazai és import kéziratok. Miniatúrafestészetünk Mátyás-kori fejlődését
gyakorlati szükségek, feladatok indították el. A királynak kezdettől fogva
szüksége volt scriptorokra és miniátorokra, akik a kancelláriától kiadott
címeresleveleket megírják és kifessék. Később újabb célokat tűztek a
mesterek elé: reneszánsz újítások is megjelentek.
A könyvekkel, kódexekkel szorosan összefügg a kézművesség egy új ága, a
könyvkötés. Mátyás könyvei bársonyba, selyembe vagy bőrbe voltak kötve. A
Corvinák bőrkötéseit három további csoportra oszthatjuk, keleties-,
reneszánsz- és tipikus Corvin-kötések.
Mátyás századában új művészi technika, új műfaj alakult ki: a fametszetek és
rézmetszetek sajátos művészete. A metszetek két irányból áramlottak az
udvarba: Itáliából és Németországból, azaz a grafikusművészet legfontosabb
központjaiból. Ezzel párhuzamosan fejlődött ki az új és döntő találmány, a
könyvnyomtatás.
A királyi udvartartásnak az élet minden ágára kiterjedő bonyolult fényűzése
az iparművészetnek, helyesebben a kis művészeteknek, a kézművességnek
páratlan lehetőségeket nyújtott. A kisművészetek közül elsősorban az
ötvösség válik ki. Jelentősége, kiterjedése az udvarban mindent elárasztott
ragyogásával, szinte páratlan méretekre növekedett.
Az udvartartásban az ötvösség mellett a másik legnagyobb szerep a
textilművészetnek jutott. A ruházat, a termek díszítése, kocsik, lovak
borítása mind temérdek mennyiségben nyelte a drága szövetféléket.
Régi hagyományok és a legfrissebb olasz újítások alapján fejlődött Mátyás
udvarában a kerámia - mégpedig annak mindkét ága: az épületkerámia és az
edénykerámia -, valamint az üvegnek is nagyon fontos szerepe volt.
(Balogh Jolán: Mátyás és a művészet) |